 |
|
På indiske afbildninger af
kundalini-kraftens vej gennem kroppen vises gerne syv knudepunkter, hvor
kræfterne mødes. Et sådant knudepunkt kaldes et Chakra. Det nederste
(kaldet Rod-chakra) ligger i mellemkødet mellem kønsorganerne og
endetarmen, og så ligger de med mellemrum op langs rygraden op til toppen
af hovedet, hvor kraften forlader kroppen.
De syv chakras er på pladen fra karrets
inderside vist som syv soldater i
bunden af billedet. Et dyr ved siden af roden fortæller, at rodchakraet
handler om de dyriske energier og instinkter, som ikke er forvandlet endnu
(bemærk det; det forklarer en af yderpladerne). I den modsatte ende frigør energierne sig for bindingen til
kroppen, vist som en soldat, der har sluppet forbindelsen til
plantestænglen. Han har dyreenergien på hjelmen, efter forvandlingen op
gennem kroppen/stænglen.
Figuren yderst til venstre på pladen holder en lille figur på hovedet.
Nogle har ment, at den lille figur er på vej til at blive ofret/dyppet i
karret nedenunder. Det er helt forkert. Det vi ser her er en FØDSEL eller
rettere sagt en symbolsk genfødsel. "Karret" symboliserer det
kvindelige køn som den lille fyr bliver trukket ud af og skal vise, at
dette skal opfattes som starten på et nyt liv. Den genfødsel, den
forvandling man gennemgår, når man begynder på det meditative arbejde.
Det er en gammelkendt okkult symbolik. Altså også for kunstneren her. De
fire ridende figurer tror jeg - tror jeg - viser de fire elementer, som
inderne også accepterer som værende i kroppen. Det er interessant at se,
at de er bundet sammen to og to. De to til højre, med hhv. firbenet dyr
og fugl på hjelmene, er vel jord og luft, mens de andre to så må
være ild og vand. Den ene har (vistnok?) en strålende sol på
hjelmen, den anden nogle horn med knæk på. Kan det være grene, så de
kan symbolisere grokraften, vandet bevirker? Har du et bedre bud? |